E-mail instellen
Om e-mail via de BlueBear-servers te gebruiken, moet uw e-mailaccount op de juiste manier zijn ingesteld. Om het e-mailverkeer zo veilig mogelijk te houden, worden hier alleen maar beveiligde verbindingen voor ondersteund.
Als u eerder uw e-mail via BlueBear ingesteld heeft zonder gebruik van een beveiligde verbinding, zou het genoeg moeten zijn om in de instellingen alleen de "beveiligde/versleutelde verbinding" en vervolgens de "inkomende/uitgaande poort" aan te passen.
De precieze benodigde instellingen hangen af van uw e-mailprogramma en van het type verbinding. Hieronder vindt u een algemene uitleg.
Inkomende e-mail
Voor het ophalen van inkomende e-mail zijn twee typen verbindingen, het is belangrijk eerst te weten welke u dient te gebruiken, voordat u instellingen wijzigt.
POP3
- Inkomende mailserver:
mail.bluebear.nl
- Beveiligde/versleutelde verbinding (TLS of SSL): ja
- Inkomende poort:
995
(meestal automatisch goed gezet nadat "beveiligde verbinding" is geselecteerd) - Verificatie/inloggen vereist: ja
- Gebruikersnaam: uw volledige e-mailadres (inclusief deel achter de @)
- Wachtwoord: uw wachtwoord
IMAP
- Inkomende mailserver:
mail.bluebear.nl
- Beveiligde/versleutelde verbinding (TLS of SSL): ja
- Inkomende poort:
993
(meestal automatisch goed gezet nadat "beveiligde verbinding" is geselecteerd) - Verificatie/inloggen vereist: ja
- Gebruikersnaam: uw volledige e-mailadres (inclusief deel achter de @)
- Wachtwoord: uw wachtwoord
Uitgaande e-mail
Ook voor het versturen van uitgaande e-mail zijn twee opties, het is belangrijk eerst te weten welke optie u dient te gebruiken, voordat u instellingen wijzigt.
SMTP via internetprovider
De instellingen hiervoor verschillen per internetprovider. Meestal hoeft u alleen de uitgaande mailserver in te vullen en kunt u versturen zonder gebruikersnaam en wachtwoord, zo lang u direct verbonden bent met de internetprovider.
U kunt de instellingen altijd vinden of navragen bij uw internetprovider.
Veel gebruikte uitgaande mailservers in Nederland zijn:
- KPN (ook Simyo):
smtp.kpnmail.nl
- T-Mobile (ook Ben en Simpel):
smtp.gprs.t-mobile.nl
- Telfort:
smtp.telfortmail.nl
- Vodafone:
smtp.vodafone.nl
- XS4All:
smtp.xs4all.nl
- Ziggo:
smtp.ziggo.nl
SMTP via BlueBear
- Uitgaande mailserver:
mail.bluebear.nl
- Beveiligde/versleutelde verbinding (STARTTLS1, TLS1 of SSL2): ja
- Uitgaande poort:
587
of465
(meestal automatisch goed gezet na de selectie van "beveiligde verbinding") - Verificatie/inloggen vereist: ja
- Gebruikersnaam: uw volledige e-mailadres (inclusief deel achter de @)
- Wachtwoord: uw wachtwoord
1: "STARTTLS" en "TLS" betekenen in dit geval meestal hetzelfde, en worden dan gebruikt via poort 587
.
2: "SSL" betekent in dit geval meestal een "SMTPS"-verbinding, en wordt in dat geval gebruikt via poort 465
.
Spam
In tegenstelling tot de meeste e-mailaanbieders, bekijken wij de inhoud van uw e-mails niet om te proberen vast te stellen of het om een spam-bericht gaat.
Voor onze e-maildiensten wordt een systeem gebruikt genaamd Greylisting om spam en virussen te filteren. Het gaat er vanuit dat "echte" e-mailservers zich volgens de standaarden gedragen, terwijl spam-versturende e-mailservers dat nauwelijks doen.
Op deze manier worden erg veel ongewenste e-mails afgevangen, zonder kans op per ongeluk filteren van goede e-mails en zonder het scannen van de inhoud van een bericht.
Natuurlijk wordt ook hiermee niet alles opgevangen, maar u bent vrij om de resterende ongewenste e-mails door uw e-mailprogramma te laten filteren, waarbij u in ieder geval weet wie of wat de inhoud bekijkt.
Het enige effect dat u als gebruiker zou kunnen merken, is dat een eerste e-mailcontact tussen twee adressen enkele minuten vertraagd kan zijn.
Zie deze pagina voor een omschrijving over hoe Greylisting werkt.
Overige onderwerpen
Webmail
U kunt uw e-mail ook gebruiken zonder eigen e-mailprogramma in te stellen. U kunt dan gebruikt maken van de beschikbare webmail-applicatie.
Inloggen kan door bovenaan deze pagina op "inloggen" te drukken, of door hier te klikken.
Wachtwoord en autoresponder
Als u uw wachtwoord wilt wijzigen of een automatisch antwoord wilt instellen, wordt u verzocht contact op te nemen met de BlueBear helpdesk. Afhankelijk van uw situatie, zult u verder worden geholpen.
Andere vragen of problemen
Indien u andere vragen heeft of problemen ondervindt, kunt u natuurlijk contact opnemen met de BlueBear helpdesk op helpdesk@bluebear.nl.