Online inactief? = slechte marketing

Zo nu en dan horen we van onze klanten opmerking als: “Wij doen verder toch niets met onze website” of “social media marketing? Daar heb ik geen tijd voor”. Onze response is dan steevast: “Online actief zijn = marketing”. De kracht van actief zijn wordt nogal eens onderschat. Wij durven dan ook de stelling aan: “Stop met enkele netwerk borrels/activiteiten en gebruik die tijd voor je (mobiele) website, zoekmachine optimalisatie en social media marketing”. Je zou je wel eens kunnen verbazen over de resultaten.

Dit alles is het beste duidelijk te maken met een case van BlueBear, zo uit de praktijk.

Voor een zonwering leverancier zijn we gezamenlijk met de klant begonnen aan een online strategie traject. Als eerste hebben we bepaald op welke zoektermen de klant zou willen inzetten. Op basis van de bepaalde zoektermen zijn er korte teksten geschreven en in afzonderlijke pagina's (landingpages) op de website geplaatst. Teven zijn in diverse aangepaste versies van deze teksten met regelmaat posts gedaan op (vooraf bepaalde) social media sites en blogs. Linkbuilding werkzaamheden hebben we in het begin stadium nog niet ingepland. We zijn dus eerst begonnen metcontent en het analyseren ervan daarna. Voordeel van deze "rustige" start van de online strategie is kennis op te doen over welke content werkt voor deze klant, en de organisatie van de klant te laten wennen aan het nieuwe marketing beleid. 

Na een aantal maanden zijn de resultaten aanzienlijk en zijn de vervolgstappen snel duidelijk. De traffic naar de site is verdrievoudigd. De vindbaarheid bij Google steeg met 250% en ook Marktplaats leek goed te werken. Facebook en Twitter vielen enigszins tegen en waren qua strategie aan een herziening toe. 

Dit is zo maar een voorbeeld dat goed bleek uit te pakken en waar continue aan wordt bijgesteld teneinde traffic te verhogen en de branding te verbeteren. Uiteraard is iedere situatie anders en verschillend in complexiteit. Echter deze eerste stap van "actief zijn" genereert veel kennis over hoe je doelen online te bereiken en daarna verder te gaan. Zo kan met relatief weinig tijd en kosten heel wat bereikt worden.

  • roescher-zonwering-referral-traffic-analyse